събота, 29 декември 2012 г.

Весела тортено-бисквитена Коледа!

     Ето че дойде време за втори път в този блог да споделя удоволствието от   подготовката за коледните празници - едно от най-приятните за мен и децата ми неща. Естествено, откакто декорирането на торти стана част от живота ми, нещата, които правя, са повече от обичайните за едно семейно празненство - но така пък коледното ми настроение се поддържа по-дълго време...

     Открай време усещането ми за зимни празници и уют е свързано с МЕДЕНКИ - не случайно написани с главни букви! Миризмата на тези сладки е нещо неописуемо привлекателно за мен, и то още откакто за първи път ги направих заедно с майка ми, когато бях на 14-15 години. Тогава използвахме рецепта от една дебела готварска книга /на Пенка Чолчева/, която в детските ми години беше част от всяко домакинство....Е, рецептата не беше лоша, години наред след това продължих да я прилагам всяка Коледа / а и винаги, щом ми се приядяха сладки/. Не случайно съм й отредила първото място в отдела с рецепти - най-вече по сантиментални причини, защото напоследък открих и доста други.
     Още в началото на меденкоправенето си започнах и да се опитвам да ги декорирам - разбира се, единствено със самоделен айсинг. Вдъхновението и първоначалната идея за това ми дойде от едно старо датско списание, попаднало в къщи след една командировка на баща ми - пазя го още и ето как изглежда то сега:


       Първите ми коледни меденки задължително включваха прасето, пуйката, патицата и коня, които изрязвах директно с ножче върху тестото, накрая ми станаха толкова добре познати, че дори нямах нужда да гледам картинката....

       В сегашно време правенето на коледни сладки стана модно и все повече хора се опитват да пекат и декорират меденки у дома. Това е чудесно / въпреки някои подмятания, че традицията  не е българска /, защото носи голяма радост на всички участници. Моите деца изключително се забавляват всяка година и дори Бояна въведе нещо като обичай сред съученичките си да  украсяват меденки за целия клас - в къщи, естествено....И тази година това се случи и ето няколко снимки от "детския уъркшоп":

В процеса на работа....
...и с готовите вече курабии!
   
        Освен курабии почти всяка година в къщи правим коледна джинджифилова къщичка/или дори къщички/. В студентските си години ги правех от бисквити, слепени с карамел.....сега обаче пека частите и правя различни "архитектурни" проекти всяка година. Този път реших да доставя радост на децата. Изпекох и сглобих къщичката и ги оставих сами да я украсяват / е, помогнах, където се налагаше /.Боби и Гери вече имат завидни умения за работа със захарното тесто и обожават да използват силиконови молдове. Ето го и резултатът от съвместния проект:

     
       Както вече споменах, с годините открих и доста други сполучливи рецепти за меденки. Най-добрите от тях според мен можете да видите в раздела с рецепти - тук. Тази година обаче мисля, че намерих любимата си до този момент рецепта в едно старо списание "Бурда". Ето я и нея.

                                     
                                               АРОМАТНИ КОЛЕДНИ МЕДЕНКИ
          Продукти за около 30-40 меденки: По 250 г мед и захар, 150 г масло, 1 с.л. какао, 1 яйце, 1 ч.л. сода, 2 ч.л. аромати за меденки, 2 с.л. ром, ок. 500 г брашно
          Приготовление: Медът, захарта и маслото се загряват на котлон при непрекъснато бъркане до разтваряне на захарта. Изсипва се сместа в купа и се охлажда. Добавят се какаото, ароматите и яйцето. Содата се разтваря в рома и също се смесва с останалите продукти. Накрая се добавя брашното. Замесва се обичайното за всички меденки меко и леко лепкаво тесто /трябва да лепне по ръцете, но да може да се отделя лесно от плота за месене/. Оставя се да престои в хладилник една нощ.
         Разточва се на дебелина 1/2 см, изрязват се сладките, подреждат се на разстояние върху хартия за печене и се пекат 10-15 мин в предварително загрята на 175 /160 с вентилатор/ фурна.

        Тези сладки са едни от най-ароматните и вкусни меденки, които съм опитвала. Направих една доза и без какао, но ефектът не беше същия.



       А ето какво сътворих аз тази година като декорирани курабии. Този път имах възможност да експериментирам с някои нови техники с помощта на въздушна четка и фонданова хартия, но не пропуснах и традиционните форми и украси.
   
       Първите сладки са направени с молдове и отпечатъци върху фондан и боядисани леко с въздушна четка в различни цветове:

Серия в синьо
Серия в зелено
Серия в червено










       Втората група е с доста "мързелива" техника, за която се вдъхнових от опитите на децата. Те направиха някои сладки, върху които нанесоха перлени дъстове директно и после добавиха декорации. Идеята ми хареса и направих нещо подобно, като използвах новата фонданова хартия, която също залепих директно върху меденката:




          И накрая ето останалите по-традицонни сладки:

       ....и една позабравена идея за украса:

     
     
       И тази Коледа имаше и торта на коледна тема - тя обаче не беше за домашно ползване, а за мои приятели. Миналата година тортата им беше "снежна" - с елхички и снежни човеци, тази година реших да сменя цветовата гама. Истината е, че те оставиха дизайна да бъде изцяло по мой избор. Това беше колкото добре, толкова и зле - дойдоха ми около десет идеи и до последно не бях решила кой план ще следвам. Окончателното решение се оформи едва сутринта преди да започна с декорирането - вдъхнови ме една снимка с коледен сервиз за чай и кутия за коледни сладки.....



Общ поглед отпред
Момиченцето отблизо

      С това завършвам тази безкрайно дълга публикация и желая весело доизкарване на празниците и щастлива Нова година на всички!

Няма коментари:

Публикуване на коментар